Skip to content Skip to footer

Welk brevet past bij jou?

Alle vliegclubs en verhuurders in Europa vliegen overwegend met vliegtuigen van Cessna, Piper, Diamond, Robin, Tecnam etc. Die vallen in de categorie: 2 of 4 persoons vliegtuig met een zuigermotor, in het Engels “Single Engine Piston” ofwel SEP. Je herkent ze aan de registratie met 5 letters zoals bv PH-ACX.
Daarnaast verhuren sommige vliegclubs ook “Touring Motor Gliders”, en die herken je aan de registratie met 2 letters en 4 cijfers, bv PH-1466.
Er zijn 2 brevetten waarmee jij in Europa op al die vliegtuigen mag vliegen: PPL en LAPL.
Het Private Pilot License (PPL) is afkomstig uit de USA en daarmee mag je in Europa en de USA vliegen.
Daarnaast hebben alle Europese landen samen een brevet voor de Europese landen uitgebracht en men noemt dat Light Aircraft Pilot License (LAPL).

De bevoegdheden

De bevoegdheden van beide brevetten ontlopen elkaar weinig en je mag met beiden in de Europese landen op vrijwel alle “General Aviation” SEP en TMG vliegtuigen vliegen. De theorie opleiding is voor beide brevetten identiek.
Als je het LAPL hebt gehaald en je wilt gaan vliegen in de USA, dan kunnen we ook een conversie aanbieden van LAPL naar PPL.
Na het behalen van het LAPL of PPL brevet kun je ook verdere opleidingen volgen, zoals aerobatics, zweefvliegtuigen slepen, bergvliegen en nachtvliegen.
Er bestaat ook een “enroute instrument rating” en die vereist een PPL.
Als je een commerciële job in de luchtvaart ambieert, kies dan voor het PPL en breid dat uit met een Commercial Pilot License.

 

 

Wat kost het om een brevet te halen bij de ACV ?

De wet vereist dat je minimaal 30 hr les hebt gehad bij een vliegschool voordat je examen LAPL mag doen.  De ervaring leert dat je dit brevet alleen in die 30 hr kan halen als je de juiste talenten hebt , regelmatig lest en de goede opleiding volgt. Voor het PPl brevet is de opbouw van de individuele elementen hetzelfde maar is 45 hr opleiding vereist.

De ACV kan jou helpen de juiste theorie opleidingen te  volgen  bij een gespecialiseerde school . De theorievakken zijn ;   Air Law, Human Performance, Meteo, Communications, Navigation, Principles of Flight , Operational Procedures, Flight Performance and planning, and Aircraft general knowledge .

Wat is globaal het kosten plaatje tbv de vliegopleiding ;

  • Minimaal 30 hr lessen vliegtuighuur a 105 euro (of wat meer afh van je vaardigheden opbouw en les regelmaat)
  • 30 hr Flight Instructor(FI) kosten vergoeding (kosten afh per FI en afspraken onderling)
  • Landingsgeld tbv het leren vliegen en landen (Touch & Go’s)
  • Praktijk lesboek
  • Theorie opleiding/examens voor de 9 theorie vakken ; kosten afh.van school of online scholing (1200-1500)
  • Medische keuring ; 1e initiele keuring circa 300 euro
  • Praktijk examen en afgifte brevet door KIWA
  • Lidmaatschap van de ACV

Tevens aanbevolen ;

Radio telefonie opleiding en examen (ca. 500) , en Engelse taal examen (LPE certicate) (ca. 150 )