Welk brevet past bij jou ?
Alle vliegclubs en verhuurbedrijven in Europa vliegen voornamelijk met vliegtuigen van Cessna, Piper, Diamond, Robin, Tecnam etc. Deze behoren tot de categorie 2- of 4-zits vliegtuigen met een zuigermotor, in het Engels “Single Engine Piston” of SEP. Je herkent ze aan hun registratie met 5 letters, zoals PH-ACX.
Sommige vliegclubs verhuren ook “Touring Motor Gliders”. Je herkent het aan de registratie met 2 letters en 4 cijfers, b.v. PH-1234.
Er zijn 2 licenties waarmee je met al die vliegtuigen in Europa mag vliegen: PPL en LAPL.
De Private Pilot License (PPL) komt uit de VS en geeft u de mogelijkheid om in Europa en de VS te vliegen.
Daarnaast hebben alle Europese landen gezamenlijk een licentie afgegeven voor Europese landen en deze heet Light Aircraft Pilot License (LAPL).
De bevoegdheden
De bevoegdheden van PPL-A en LAPL-A brevetten ontlopen elkaar weinig en je mag met beiden in de Europese landen op vrijwel alle “General Aviation” SEP en TMG vliegtuigen vliegen. De theorie opleiding is voor beide brevetten identiek.
Als je het LAPL hebt gehaald en je wilt gaan vliegen in de USA, dan kunnen we ook een conversie aanbieden van LAPL naar PPL.
Na het behalen van het LAPL of PPL brevet kun je ook verdere opleidingen volgen, zoals aerobatics, zweefvliegtuigen slepen, bergvliegen en nachtvliegen.
Er bestaat ook een “enroute instrument rating” en die vereist een PPL. Als je een commerciële job in de luchtvaart ambieert, kies dan voor het PPL en breid dat uit met een Commercial Pilot License.
De verschillende brevetten naast elkaar
Welke route volg je om jouw brevet te halen bij de ACV Hilversum?
Je volgt Theorielessen en praktijklessen.
De praktijklessen worden onder drie motto’s door onze instructeurs gegeven:
1 Het moet veilig zijn.
2 Het moet leerzaam zijn.
3 Het moet vooral plezierig en leuk zijn.
Vanaf je eerste praktijkles ben jij (ondersteund door de instructeur) aan het vliegen. Jij zit aan de knuppel. Alles in een prettige sfeer want vliegen is een serieuze en leuke hobby.
Je leert hoe je het vliegtuig moet besturen en bijzondere manoeuvres moet uitvoeren. En natuurlijk leer je starten en landen. Piloten vinden de landing vaak het leukste stukje van de vlucht.
Als je voldoende gevorderd bent en de instructeur er vertrouwen in heeft dan komt het
eerste euforie-moment. De instructeur vraagt of jij er klaar voor bent.
Zo ja ? dan stapt hij uit. Jij gaat dan je eerste vlucht zelfstandig maken!
Je bent SOLO !!! Jouw eerste landing? Voor je ligt de landingsbaan, die is helemaal voor jou !!
Intussen ben je naast de praktijklessen ook bezig met de theorievakken. Onze instructeurs kunnen je daarbij ondersteunen.
Heb je eenmaal je brevet dan maak je leuke vluchten. Een vlucht naar het buitenland of (gewoon) een broodje kaas op Ameland? Het luchtruim ligt voor jou open!
“Als je eenmaal de vlucht hebt geproefd, loop je voor altijd over de aarde met je ogen naar de hemel gericht, want daar ben je geweest en daar zul je altijd naar terug verlangen....”